4 Eylül 2009 Cuma

ONLİNE MOTOR DERSİ

MOTOR VE ARAÇ TEKNİĞİ

Motorun tanımı ve çalışma prensipleri
Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye

çeviren makinalara motor denir.

Yakıtlarına göre motorlar,

Dizel-Benzin-LPG li olmak üzere ayrılırlar.
Benzinli motorun yakıtı benzin;

Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin);

LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır.

Silindir diziliş sekillerine göre motorlar

sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi şeklindedir.

Sogutma sistemine göre motorlar,

su sogutmali ve

hava sogutmali diye ikiye ayrilir.

Yanma sistemine göre motorlar, içten yanmali ve

distan yanmali diye ikiye ayrilir. Araçlardaki motorlar

içten yanmali motorlardir.
Içten yanmali motorlar ise, mazot,

benzin ya da motorin yakarlar.

Motorlar, çalisma zamanlarina göre, iki zamanli ve

dört zamanli motorlar diye ikiye ayrilir.Benzinli motorlarda

atesleme, sikistirilmis benzin-hava karisiminin

buji ile ateslenmesi ile olur.

4 zamanli motorlarda 4 zaman, sirasi ile söyledir:

Emme, sikistirma, atesleme

(veya genisleme; is zamani da denir),

egzost
.Enkektörlerden püskürtülerek atesleme yapilan

motorlarda yakit olarak motorin kullanilir.

Katalitik konvertör kullanilan araçlarda yakit olarak,

kursunsuz benzin kullanilir.Bir motorun bazi parçalari sunlardir:

mars motoru, piston, segman, piston kolu, silindir kapagi,

supap kapagi, eme manifoltu, egzost manifoltu, silindir

gövdesi, silindir gömlegi, karter, conta, külbütör,

emme supapi, ekzost supapi, supap itecegi, krank mili,

kam mili, volan dislisi, eksantrik dislisidir.Dizel motorda

ise bunlarin disinda, mazot pompasi (enjeksiyon pompasi)

ve enjektör de bulunur.Benzinli motorlarda, üsttekilerin

disinda karbüratör, benzin pompasi, buji, disribütör, bobin vardir.

ATEŞLEME SİSTEMİ

Benzinli motorun atesleme siteminin bazi

önemli parçalari sunlardir:Akü, kontak anahtari,

endüksyon bobini, distribütör, buji ile distibütör

içinde bulunan platin takimi, alçak yüksek

gerilim kablolari kondansatör, tevzii makarasidir.

Bezinli motorlarda bujinin görevi ateslemeyi saglamaktir.

Benzinli motorlarda bulunan distribitörün

en önemli görevleri endükdiyon bobininden gelen

yüksek voltaji bujilere dagitmanin yanisira,

pilatin ve meksefe yardimiyla yüksek voltajin

olusumunu saglamak, ayrica tevzii makarasiyla da

elektrik dagitimini saglamaktir.Endüksiyon bobini

aküden gelen voltaji 15.000 - 25.000 volta çikarir.

Bijilere atesleme sorasna göre akim dagitan

distribütördür. Motor çalismazken kontak anahtari,

atesleme durumunda açik unutulursa platin

ya da bobin yanabilir.Aracin belirli bir km.'sinden sonra

bazi parçalari degismelidir. Bunlardan biri

platin ve bujidir. Atesleme sistemi ayarlarindan

biri buji ayari ve digeri ise platin ayari ile avans

ayaridir.Platin meme yapmis ise meksefe (kondansatör)

yanabilir. Platin meme yaparsa zimparayla temizlenir.

Motorun çalismasi sarsintili ise, sebebi buji kablolarindan

birinin çikmis olmasi olabilir.Benzinli bir motorda

normal yanma olmamasinin sebeplerinden biri bujilerin

normal etesleme yapmamasi,bir digeri de platin ayarinin

bozuk olmasi ayrica bujilerin kurum baglanmis olmasidir.

Bujiler ayarsiz ve asinmis ise motor çekisten düser.

Buji ayarlari yanlis yapilmis bir aracin egzost

dumani siyahtir.Motorun egzostundan siyah duman

çikmasi durumunda karisim orani da kontrol edilmelidir.

YAKIT SİSTEMİ

Benzinli motorun yakit sisteminin parçalarindan

bazilari sunlardir:yakit deposu, yakit pompasi, yakit

göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.

Dizel motorun yakit sisteminin parçalarindan bazilari

sunlardir: yakit deposu, besleme pompasi, mazot filtresi,

enjeksyon pompasi, enjektör, isitma kizdirma bujileri,

yakit göstergesi.Hava filtresinin görevi, karbüratöre

giren havayi süzmek ve ve sessiz emis saglamaktir.

Hava filtresinin tikanmasini önlemek için basinçli

hava ile temizlemeliyiz. Öte yandan, hava filtresi tikali

olan motor zengin karisimla çalisor. Filtre yine de

temzilenmeden motor hala çalistirilirsa motor

bogulur.Karbüratör, emme manifoltu üzerindedir ve

sadece benzinli motorlarda olur. Benzin-Hava karisimini

ayarlar. Karbüratörin karistirma orani 1/15'tir.Jinkle devresinin

görevi, soguk havalarda motorun çabuk çalismasini

saglamaktir. Jinkle devresi karbüratörde bulunur.

Jinkle kelebegi, karbüratörün hava giris deligi

önünde bulunur.Yag filtresi yagi süzer ve temizler.

Silindir içindeki yanmis gazlar egzost manifoldu ile

disari atilir.Egzost susturucusu, basinçli olarak çikan

yanlis gazlarin sesini azaltir. Eger aracin egzostundan

fazla ses çikiyorsasusturucu patlak olabilir.Supap ayari,

en önemli motor ayarlarindan biridir. Soguk ve sicak

ayar olarak ikiye ayrilir.Bir araci kis sartlarina

hazirlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini

kislik pozisyona almak ve otomatik jinkle kislik pozisyonuna

çevirmektir.Araçta yakit ikmali yapilirken motor

stop edilir.Ayagimizi gaz pedalindan çeksek bile

motorun hala çalismasini saglayan devre rölanti

devresidir.Yakitin içinde toz-su-pislik vs. varsa

motor tekleyerek çalisir.Yakit sistemi ayarlarindan

biri rölanti ayaridir.Bogulmus bir motoru çalistirmak

için gaz pedalina sonuna kadar basilarak mars

yapilir.Motor isinica stop ediyorsa karbüratöre de

bakilmalidir.Araç kulanirken yakit tasarrufu içinhava

filtresi temizlenmeli,Karbüratör ayarlari yapilmali,

Jinkle devresi açik unutulmamalidir,Rölanti

yüksek olmamalidir,Eskimis bujiler temizlenmeli,

Lastik hava basinçlari normal olmalidir,

Fren ayarlarinin siki olmamasi,Uygun viteste gidilmesi,

Debriyaj kaçirmasi olmamalidir,Saatte 90/100 km

hizin geçilmemesigerekmektedir.Aracin fazla yakit

yaktigini anlamak için eksozuna bakilir. Eger egzost

rengi siyahsa fazla yakit yakiyor olabilir.

YAĞLAMA SİSTEMİ

Yaglama sisteminin parçalari:
Karter-yag pompasi,Filtre,Gösterge,Seviye

çubugu,Yag kanallaridir.Motorda yagin bazi

görevleri:Sürtünmeyi azaltmak,Asinmayi

önlemek,Silindir ve segmanlar arasi boslugu doldurup

sizdirmazligi saglamak,Sogutmaya yardimci olmak,

Asinmadan dolayi olusan pislikleri temizlemektir.

Karterin önemli görevlerinden bazilari:Motor

blogunun altini kapatmak ve yaga depoluk

etmektir.Araçta motor yagi kontrol edilirken

kontak anahtari kapatilir ve 4-5 dakika beklenir.

Yag ölçümü yapilirken araç düz durumda olmalidir.

Yag seviyesi yag çubuguyla ölçülür, ve yagin

seviyesi yag çubugunun iki çizgisi arasinda olmalidir.

Yag seviyesi normalin çok altinda iken motor

çalistirilirsa motor isinir ve yanar.Motor yagi degistirilirken

motor sicak olmalidir.Motorlarda genellikle

20-50 W numara motor yagi kullanilir. Motorun

yagi karterin altindaki tapa açilarak bosaltilir.

Yeni motoryagi ise süpap muhafaza kapagi üzerindeki

kapaktan doldurulur.Motor yagi ve yag filtresi

belli km'lerde mutlaka degistirilmelidir.Motorda yag

basinci yoksa,yag yok,filtre tikali,yag pompasi arizali,

ya da yag müsiri arizali olabilir.Motorun yag

eksiltmesinin sebeplerinden bazilari:Karter contasnin

yirtilmasi,sekman ya da silindirlerin asinmasi,

karterin delik olmasi,tapadan yag sizdirmasidir.

Yag yakan motorun eksuztundan mavi duman çikar.

Marsa basilip motor çalistirildiginda yag lambasinin

sönmesi gerekir.Motor çalistigi sürece yaglamanin

olup olmadigi motor yag göstergesinden takip

edilebilir.Motor çalisirken yag göstergesinde anormallik

görülürse motor hemen durdurulur.

SOĞUTMA SİSTEMİ

Su ile sogutma sisteminin bazi parçalari:

Radyatör,Vantilatör,Devirdaim pompasi,Termostat,

Hararet (isi) gösterici,Hararet (isi) müsiri,Ilave su kabi,

Fan motorudur.Radyatör, sogutma suyuna depoluk eder.

radyatörün altinda su bosaltma muslugu vardir.

Termostat silindir kapagi su çikisindadir. Motorun

sicakligini çalisma sicakliginda sabit tutar.Devirdaim

pompasi vantilatör kayisindan hareket alir.

Radyatördeki soguk suyu su kanallarina yollar.

Hava sogutmali motoru, su sogutmali motordan

ayiran bir diger özellik hava sogutmal

motorda radyatör ve su pompasinin olmamaisdir.

Vantilatör kayisi V seklindedir. Kayis gerginligi

1-1,5 cm civarinda olmalidir. Vantilatör kayisi hareketini

krank mili kasnagindan alir ve vantilatör kayisi devirdaim

pompasi ve alternatörü (sarj dinamosunu) çalistirir.

vantilatör kayisi koparsa motor hararet yapar.

Sogutma sisteminde su azaliyorsasilindir kapak

contasi arizali veya radyatör delik,radyatör kapagi

bozuk,radyatör hortumve kelepçeleri arizali veya

delik,kalorifer hortumlari delik veyatermostat arizali

olabilir.Motorun hararet yapmasinin

nedenleri:->Radyatör peteklerinin tikanmasi,->

radyatörde suyun azalmasi,->vantilatör kayisinin

gevsek veya kopuk olmasi,->termostatin arizali

olmasi,->motor yaginin azalmasi,->motor sogutma

suyu kanallarinin tikali olmasi,->uygun vites ve hizda

gidilmemesi,->otomatik fanin arizali olmasidir

Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde

olmalidir.Çok sicak motora rölantide çalisirken ilik ve

kiraçsiz su konur.Motor blugundaki su kanallari

pastan ya da kireçten tikanmis ise motor fazla isinir.

Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz

su olmasi gerekir.Su oldugu halde motor fazla isiniyorsa,

termostat arizalidir.Donmayi önlemek için radyatöre

antifriz ilave edilir.Termostadi sökülmüs motor,

gereginden soguk çalisir asinmalar artar ve verim

düser.Motorun çok sicak çalistirilmasi motoru

çekisten düsürür.Motor çok sicakken radyatöre

soguk su konursa silindir kapagi ve blok çatlayabilir.

Çok sicak bir motorda radyatör kapagi islak bir

bezle tutulup hafifçe gevsetilir ve buhar tamamen

atilinca radyatör kapagi açilir.Araçta isi (hararet)

göstergesi çalismiyorsa isi müsiri arizali olabilir.Motor,

çalistiktan sonra çalisma sicakligina gelmiyorsa kalorifer

hortumlarinda kaçak olabilir.Motor isisinin aniden

yükselmesinin sebebi kayis kopmasi olabilir.

MARŞ SİSTEMİ

Mars sistemi motora ilk hareketi verir.

Parçalari:
akü,-kontak anahtari,-mars motoru,-volan dislisidir.

Marsa basildiginda mars motorunun bediks dislisi

volanin üzerindeki dislilerle kavrasir ve volani döndürür.

Volan da kranki döndürerek, motora gerekli ilk hareketi

verir.Mars durumunda mars motoru hiç dönmüyorsa:

akü bitik,akü kutup baslari gevsek,akü kutup baslari

oksitli,mars otomatigi arizali,mars motoru sargilari

arizali ya da sigortasi atik olabilir.Motor çalisirken mars

yapilirsa volan dislidi, mars motoru ve mars dislisi zarar

görür.Marsa basildiginda mars motoru dönmez, korna da

çalmaz ise sorun aküde-kutup baslarinda olabilir.Akü baska

bir aküyle takviye yapilacaksa her iki akünün

(+) kutup baslari (+) kutup baslariyla, (-) kutup baslari ise (-) kutup

baslariyla birlestirilir. Her iki akünün de voltaji ayni olmalidir.

Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapilmaz.

Marsa basma süresi 10-15 saniyedir. Fazla basilirsa

akü biter.Mars yapildiginda tik diye bir ses gelip, mars

motoru çalismiyorsa akü kutup baslari gevsek olabilir.

Vantilatör kayisi hareketini volant kasnagindan alir ve

pervaneyi -devirdaim pompasini- sarj dinamosunu

çalistirir. Kayis koparsa vantilatör pervanesi -

devirdaim pompasi ve sarj dinamosu hareket.

ŞARJ SİSTEMİ

Sarj sistemi, motor çalismaya basladigi andan

itibaren aracin elektrik ihtiyacini karsilar

ve aküyü sarj eder.Sarj sisteminin parçalari:

alternatör,konjektör (regülatör),sarj lambasi,

vantilatör kayisidir.Alternatör, krank mili kasnagindan

vantilatör kayisi ile aldigi mekanik enerjiyi elektrik

enerjisine çevirir. Bazi araçlarda alternatör degil,

sarj dinamosu bulunur.Konjektör (regülatör),

alternatörün ürettigi elektrigin volt ve akimini

ayarlar. Aracin devri arttikça alternatörden

çikan akim ve voltaji ayarlar, tesisata ve

aküye gönderir.Sarj lambasi, sarj sisteminin

çalismadigini ikaz eder. Yani alternatör, konjektör

vs. arizasini belirtir.Bir araç için gerekli elektrik

enerjisini sarj sistemi saglar.Akü, motor

çalismazken isik ve özel elektrikli alicilatri besler.

Vantilatör kayisi çok siki ise alternatör yataklari

bozulabilir.Vantilatör kayisinin koptugu "ilk olarak"

sarj ikaz lambasindan anlasilir.Motor çalisirken

ayagimizi gaz pedalindan çekince far isiklari zayifliyorsa

akü zayiflamis olabilir.Motor çalistigi halde sarj

ikaz lambasi yaniyorsa vantilatör kayisi gevsek

olabilir ya da alternatör kablo baglantilari

gevsek veya alternatör kömürü asinmis olabilir.

Aracin durdurulup kontagin hemen kapatilmasi

gereken hallerden bazilari:- Sarj ikaz lambasinin yanmasi.-

Motordan ani bir sarsinti ya da ses gelmesi.-

Yag lambalarinin yanmasidir.Konjektör ayari

bozuksa akünün su kaybi çok olur.Araçta ampuller

sik sik patliyorsa veya akü su kaybi fazlaysa

veya konjektör arizali olabilir.Marsa basilip

motor çalistiginda sarj ikaz lambasi sönmelidir.

AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ

Aydinlatma sisteminde, sigortalar, kablolar,

farlar, park lambasi, sis lambasi, plaka lambasi,

gösterge lambasi, iç aydinlatma lambasi, bagaj

aydinlatma lambasi, gibi lambalar vardir.Ikaz

sisteminde, sinyaller, fren ikaz lambalari, geri vites

lambasi, korna bulunur.Her elektrik elemani gibi

araçlarda bulunan aydinlatma ve ikaz sistemi gibi

elektrikli devrelerde de:akü, kablolar, kablo baglantilari,

sigortalar, açma kapama dügmeleri ya da kollari,

ve alici olarak da ampuller bulunmaktadir.Bu sistemlerin

en önemli arizalari:kisa devre,kablo kopuklugu,akü

bitmesi,akü kutup basi oksitlenmesi veya akü kutup

basi gevsekligi,ampul yanmasi,sigorta atmasi,anahtarlarin

arizalanmasidir.Fren müsiri ikaz sisteminin

bir parçasidir.Farlardan bir kismi ya da hiçbiri

yanmiyorsa, sigortasi atik olabilir.Flasör arizalaninca

sinyal lambasi yanmaz.Sigortalar atiksa bunun

yerine ayni amperde sigorta takilir.

Far anahtari bozuksa farlar yanmaz.Isi göstergesi

çalismiyorsa, isi göstergesi müsiri arizali olabilir.

Aracin fren lambalari yanmiyorsa, fren müsiri arizali

olabilir.Fren lambalarindan biri yanmiyorsa,

yanmayan lambanin ampulu yanmis olabilir.

Farlarin bakimi yapilirken, far ayari yapilir.

Farlardan biri sönük yaniyorsa far kablo

baglantisi gevsemis veya paslanmis olabilir.

Sigortanin görevi, kisa devre oldugunda sistemi korumaktir.

GÜÇ AKTARMA ORĞANLARI

Güç aktarma organlari sirasiyla:

Debriyaj, vites kutusu, saft, diferansiyel,

akslar, tekerleklerdir.Difarensiyelin görevi,

gücü arttirmak, kendine gelen hareketi 90

derece kirip akslar yardimiyla tekerleklere

iletmek, virajlarda içteki tekerlegi az, distakini fazla

döndürerek kolay ve rahat viraj almayi temin etmektir.

Kavrama (debriyaj) motorla vites kutusu arasindaki irtibati

keserek vites degistirme olanagi saglayan aktarma organidir.

Akslar, diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler.

Vites kutusu, aracin hizini ve gücünü ayarlar.Araç

hareket halindeyken ayagimiz debriyaj pedali üzerinde

devamli durursa debriyaj balatasi asinir.Aracin ilk

çalismasi esnasinda bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj

pedalina sonuna kadar basmanin faydasi vardir.

Debriyaj balatasi yaglanirsa debriyaj kaçirir. Debriyaj

teli koparsa araç vitese geçmez.Vites degistirirken

debriyaj pedalina basilir.Araç geri vitese takilmak

istendiginde takilmiyorsa, debriyaj pedalindan

ayak çekilip yeniden basilir.Aktarma organlarinda yag

olarak, disli yagi kullanilir.Vites degistirirken ses geliyorsa,

debriyaja tam basilmamistir.Ani ve sert durus

kalkis yapmak debriyaj balatasini siyirabilir.Vites

kutusu bakimi yapilirken yaga ve yag kaçagina dikkat edilir.

LASTİKLER

Lastiklerin yeri, her alti ayda bir ya da her

10.000 km'de yer degistirilerek asinmalar

denklenmelidir.Lastiklerdeki agirlik dengesinin bozuklugu

demek olan balans olusursa araçta titresim olusur.

Bu titresimler en çok direksiyon simidinde hissedilir.Lastik

degistirilirken kriko takilinca el freni çekili olmalidir.

Lastiklere normalden az hava basilirsa lastikler sürekli

olarak ortadan asinirlar ve araç titrer. Aracin

lastikleri araca binilecegi zaman kontrol edilir.Dubleks

lastik iç lastigi olmayan lastiktir.Karli havalarda

zincir çekici tekerlerin ikisine de takilir.Isinmadan dolayi

lastik hava basinci artmissa hiçbirsey yapilamaz.

Latiklerin üzerindeki rakamlar lastik ebatlerini belirtir.

Bir tekere dubleks, diger tekere samyelli lastik takilirsa

araç bir tarafa çeker.Bijonlarin temizligi kuru bezle yapilir.

FRENLER

Araçta el freni duran araci sabitlemek için kullanilir.

El freni kopmus ise el freni tutmaz. El freni çekili

durumda unutulup yola devam edilirse kampanalar

isinir ve fren tutmaz.Araç üzerinde 3 tip fren bulunur:-

Motor freni (kompresyon freni)-Ayak freni-El freniAyak freni

3 tiptir:-Hidrolik fren-Havali fren-Karma frenFren

sisteminin bazi parçalari sunlardir:-Fren pedali-

Merkez pompasi-Fren borulari-Tekerlek silindirleri-

Fren diski-Fren balatasi-Kampanalar-Fren ayar

sistemleriHavali frenli bir araçta üsttekilere ilaveten

hava tüpü ve kompresör bulunur.ABS frenin avantajlari,

frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmamasi ve

fren mesafesini kisaltmasidir.Fren yapilmasina ragmen

aracin hizi azalmiyorsa, fren hidroligi yok veya azalmis

hatta fren ayarlari gecsek olabilir. Fren sistemine yag

sizmis olabilir. Fren sisteminde kaçak olabilir.Soguk

havalarda el freni çekil durumda birakilirsa fren

balatalari donarak yapisir.Fren sisteminde hidrolik

azalmissa hidrolik yagi ile takviye edilir.Ayak frenine

basildiginda ön ve arka tekerlekler birlikte durur.Araç

çalisiyor fakat hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir.

Aracin kampanalari asiri isinmissa fren ayarlari bozuk

olabilir.Ön lastiklerin biri yeni biri eskiyse frenlerken

araç bir tarafa çeker.Westinghouse tipi frenli bir arabada

hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren tutmaz.

Hava frenli araçta hava basinç göstergesi basinç

göstermiyorsa araç oldugu yerden kaldirilamaz.

ÖN DÜZEN SİSTEMİ

Ön düzen sistemi, aracin dönüsünü saglar. Direksiyon

simidi, direksiyon mili, sonsuz disli, sektör disli, rot,

egri rot, kisa rot, rotbasi bu sistemin bazi parçalaridir.

Direksiyon kutusu yagi kontrol edilmelidir. Araçta çekme,

gezme vs. varsa servise gidilmelidir.

Kamber/ Kaster/ King-pim/ rot ve direksiyon

kutusu ayarlari gibi ayarlari vardir. Ayarsizlik ve

dislilerin asinmasi, direksiyon boslugu artirir.Ayrica

rot baslarinin asinmasi ile direksiyon kutusu

arizalari da direksiyon boslugunu artirir.Ön düzen

ayarlari bozuksa ön lastikler içten ve distan asinir.

Direksiyon zor dönüyorsa lastik hava basinci normalden azdir.

SÜSPANSİYON SİSTEMİ

Süspansiyon sistemi, araç tekerlerinin aracin

sasi ve gövdesiyle birlestirildigi sistemdir.

Yaylar (helezon yay), yaprak yaylar (makaslar)

ve amortisörlerden olusur.Helezon yaylar

otomobil türü araçlarda makaslar ise genellikle

agir hizmet araçlarinda kullanilir.Yaylar, yoldan

gelen darbe titresimleri üzerine alir.

Yaylarin salinimini amortisör kontrol eder.

BAKIMLAR

Günlük bakimda motorun yagina, suyuna, fren

hidroligine, yakitina, lastik hava basinçlarina,

isik ve ikaz sistemlerine bakilir.Haftalik

bakimda vantilatör kayisi gerginligi, akü bakimi

yapilir.Akü bakimi yaparken akü dis yüzeylerinin

ve kutup baslarindaki oksitlerin sodali su ve

sicak su ile temizlenmesine, plakalarin 1 cm

üzerine kadar saf su ilave edilmesine, eleman

kapak deliklerinin açik tutulmasina, kisin

akü donmasin diye akü tam sarj ettirilir,

dijital göstergeli araçta asla akü takviyesi

yapilmaz.Akü kendiliginden bosaniyorsa akünün

üst kisminda pislik birikmistir.Kisa devreden

dolayi yangin olursa akü kutup baslari çikarilir.

Akü 2 kutp basi arasinda her iki kutup basina degen

bir madeni parça konsa akü kisa devre olup patlar.

Yagli tip hava filtresinin bakimi yapilirken sökülen

parçalar gaz yagi ile temizlenir.Yeni bir araçta

0-2000 km arasi ilk kullanim süresine rodaj denir.

Rodaj süresi çalisan parçalarin birbiriyle alisma

süresidir. Rodaj süresince asiri sürat yapilmaz,

ani durus kalkis yapilmaz, motor tam güç

konumunda çalistirilmaz, uzun süre sabit hizda gidilmez

DİZEL MOTORLARA AİT BAZI BİLGİLER

Dizel motorlarda silindire sadec hava doldurulur

ve yanma sikistirilmis havanin üzerine

enjektörden yakit püskürtülmesiyle saglanir.

Dizel motorlarin yakit sisteminde günlük yaplacak

islerden biri mazot-su ayiricisi veya filtre ya da

yakit deposundan yakit sisteminin suyunun

alinmasidir.Dizel motorlarda yanma enjektörden

yakit püskürtmekle olur. Enjektörler kendilerine

enjeksyon pompasindan gelen mazotu

silindirlerdeki sikistirilmis havanin içine püskürterek

yanmayi saglarlar.Enjeksyon pompasi, besleme

pompasi ile depodan gelen yakiti basinçli olarak

enjektörlere yollar.Dizel motorun çalismamasinin

bir nedeni, hava yapmis olmasidir. Hava yapmanin

nedenleri:-yakitin bitmesi,-boru ve rekorlarin

gevsemesi,-yakit borularinin sökülmesi,

-filtrenin temizlenmesi veya degismesidir.

Dizel motorlarda egzost dumani siyah çikiyorsa

yakit pompasina, enjektöre ve hava filtresine

bakilir. Ayrica dizel motorlarda mars yapildiginda

mars motoru dönüyor ancak motor çalismiyorsa yakit

filtresi de takili olabilir.Özellikle soguk havalarda

dizel motoru kolay çalistirabilmek için kizdirma bujileri kulanilir
Gönderen MAKBULE MARMARA zaman:
16:41

Hiç yorum yok: