MOTOR VE ARAÇ TEKNİĞİ
Motorun tanımı ve çalışma prensipleri
Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye
çeviren makinalara motor denir.
Yakıtlarına göre motorlar,
Dizel-Benzin-LPG li olmak üzere ayrılırlar.
Benzinli motorun yakıtı benzin;
Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin);
LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır.
Silindir diziliş sekillerine göre motorlar
sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi şeklindedir.
Sogutma sistemine göre motorlar,
su sogutmali ve
hava sogutmali diye ikiye ayrilir.
Yanma sistemine göre motorlar, içten yanmali ve
distan yanmali diye ikiye ayrilir. Araçlardaki motorlar
içten yanmali motorlardir.
Içten yanmali motorlar ise, mazot,
benzin ya da motorin yakarlar.
Motorlar, çalisma zamanlarina göre, iki zamanli ve
dört zamanli motorlar diye ikiye ayrilir.Benzinli motorlarda
atesleme, sikistirilmis benzin-hava karisiminin
buji ile ateslenmesi ile olur.
4 zamanli motorlarda 4 zaman, sirasi ile söyledir:
Emme, sikistirma, atesleme
(veya genisleme; is zamani da denir),
egzost
.Enkektörlerden püskürtülerek atesleme yapilan
motorlarda yakit olarak motorin kullanilir.
Katalitik konvertör kullanilan araçlarda yakit olarak,
kursunsuz benzin kullanilir.Bir motorun bazi parçalari sunlardir:
mars motoru, piston, segman, piston kolu, silindir kapagi,
supap kapagi, eme manifoltu, egzost manifoltu, silindir
gövdesi, silindir gömlegi, karter, conta, külbütör,
emme supapi, ekzost supapi, supap itecegi, krank mili,
kam mili, volan dislisi, eksantrik dislisidir.Dizel motorda
ise bunlarin disinda, mazot pompasi (enjeksiyon pompasi)
ve enjektör de bulunur.Benzinli motorlarda, üsttekilerin
disinda karbüratör, benzin pompasi, buji, disribütör, bobin vardir.
ATEŞLEME SİSTEMİ
Benzinli motorun atesleme siteminin bazi
önemli parçalari sunlardir:Akü, kontak anahtari,
endüksyon bobini, distribütör, buji ile distibütör
içinde bulunan platin takimi, alçak yüksek
gerilim kablolari kondansatör, tevzii makarasidir.
Bezinli motorlarda bujinin görevi ateslemeyi saglamaktir.
Benzinli motorlarda bulunan distribitörün
en önemli görevleri endükdiyon bobininden gelen
yüksek voltaji bujilere dagitmanin yanisira,
pilatin ve meksefe yardimiyla yüksek voltajin
olusumunu saglamak, ayrica tevzii makarasiyla da
elektrik dagitimini saglamaktir.Endüksiyon bobini
aküden gelen voltaji 15.000 - 25.000 volta çikarir.
Bijilere atesleme sorasna göre akim dagitan
distribütördür. Motor çalismazken kontak anahtari,
atesleme durumunda açik unutulursa platin
ya da bobin yanabilir.Aracin belirli bir km.'sinden sonra
bazi parçalari degismelidir. Bunlardan biri
platin ve bujidir. Atesleme sistemi ayarlarindan
biri buji ayari ve digeri ise platin ayari ile avans
ayaridir.Platin meme yapmis ise meksefe (kondansatör)
yanabilir. Platin meme yaparsa zimparayla temizlenir.
Motorun çalismasi sarsintili ise, sebebi buji kablolarindan
birinin çikmis olmasi olabilir.Benzinli bir motorda
normal yanma olmamasinin sebeplerinden biri bujilerin
normal etesleme yapmamasi,bir digeri de platin ayarinin
bozuk olmasi ayrica bujilerin kurum baglanmis olmasidir.
Bujiler ayarsiz ve asinmis ise motor çekisten düser.
Buji ayarlari yanlis yapilmis bir aracin egzost
dumani siyahtir.Motorun egzostundan siyah duman
çikmasi durumunda karisim orani da kontrol edilmelidir.
YAKIT SİSTEMİ
Benzinli motorun yakit sisteminin parçalarindan
bazilari sunlardir:yakit deposu, yakit pompasi, yakit
göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.
Dizel motorun yakit sisteminin parçalarindan bazilari
sunlardir: yakit deposu, besleme pompasi, mazot filtresi,
enjeksyon pompasi, enjektör, isitma kizdirma bujileri,
yakit göstergesi.Hava filtresinin görevi, karbüratöre
giren havayi süzmek ve ve sessiz emis saglamaktir.
Hava filtresinin tikanmasini önlemek için basinçli
hava ile temizlemeliyiz. Öte yandan, hava filtresi tikali
olan motor zengin karisimla çalisor. Filtre yine de
temzilenmeden motor hala çalistirilirsa motor
bogulur.Karbüratör, emme manifoltu üzerindedir ve
sadece benzinli motorlarda olur. Benzin-Hava karisimini
ayarlar. Karbüratörin karistirma orani 1/15'tir.Jinkle devresinin
görevi, soguk havalarda motorun çabuk çalismasini
saglamaktir. Jinkle devresi karbüratörde bulunur.
Jinkle kelebegi, karbüratörün hava giris deligi
önünde bulunur.Yag filtresi yagi süzer ve temizler.
Silindir içindeki yanmis gazlar egzost manifoldu ile
disari atilir.Egzost susturucusu, basinçli olarak çikan
yanlis gazlarin sesini azaltir. Eger aracin egzostundan
fazla ses çikiyorsasusturucu patlak olabilir.Supap ayari,
en önemli motor ayarlarindan biridir. Soguk ve sicak
ayar olarak ikiye ayrilir.Bir araci kis sartlarina
hazirlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini
kislik pozisyona almak ve otomatik jinkle kislik pozisyonuna
çevirmektir.Araçta yakit ikmali yapilirken motor
stop edilir.Ayagimizi gaz pedalindan çeksek bile
motorun hala çalismasini saglayan devre rölanti
devresidir.Yakitin içinde toz-su-pislik vs. varsa
motor tekleyerek çalisir.Yakit sistemi ayarlarindan
biri rölanti ayaridir.Bogulmus bir motoru çalistirmak
için gaz pedalina sonuna kadar basilarak mars
yapilir.Motor isinica stop ediyorsa karbüratöre de
bakilmalidir.Araç kulanirken yakit tasarrufu içinhava
filtresi temizlenmeli,Karbüratör ayarlari yapilmali,
Jinkle devresi açik unutulmamalidir,Rölanti
yüksek olmamalidir,Eskimis bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basinçlari normal olmalidir,
Fren ayarlarinin siki olmamasi,Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçirmasi olmamalidir,Saatte 90/100 km
hizin geçilmemesigerekmektedir.Aracin fazla yakit
yaktigini anlamak için eksozuna bakilir. Eger egzost
rengi siyahsa fazla yakit yakiyor olabilir.
YAĞLAMA SİSTEMİ
Yaglama sisteminin parçalari:
Karter-yag pompasi,Filtre,Gösterge,Seviye
çubugu,Yag kanallaridir.Motorda yagin bazi
görevleri:Sürtünmeyi azaltmak,Asinmayi
önlemek,Silindir ve segmanlar arasi boslugu doldurup
sizdirmazligi saglamak,Sogutmaya yardimci olmak,
Asinmadan dolayi olusan pislikleri temizlemektir.
Karterin önemli görevlerinden bazilari:Motor
blogunun altini kapatmak ve yaga depoluk
etmektir.Araçta motor yagi kontrol edilirken
kontak anahtari kapatilir ve 4-5 dakika beklenir.
Yag ölçümü yapilirken araç düz durumda olmalidir.
Yag seviyesi yag çubuguyla ölçülür, ve yagin
seviyesi yag çubugunun iki çizgisi arasinda olmalidir.
Yag seviyesi normalin çok altinda iken motor
çalistirilirsa motor isinir ve yanar.Motor yagi degistirilirken
motor sicak olmalidir.Motorlarda genellikle
20-50 W numara motor yagi kullanilir. Motorun
yagi karterin altindaki tapa açilarak bosaltilir.
Yeni motoryagi ise süpap muhafaza kapagi üzerindeki
kapaktan doldurulur.Motor yagi ve yag filtresi
belli km'lerde mutlaka degistirilmelidir.Motorda yag
basinci yoksa,yag yok,filtre tikali,yag pompasi arizali,
ya da yag müsiri arizali olabilir.Motorun yag
eksiltmesinin sebeplerinden bazilari:Karter contasnin
yirtilmasi,sekman ya da silindirlerin asinmasi,
karterin delik olmasi,tapadan yag sizdirmasidir.
Yag yakan motorun eksuztundan mavi duman çikar.
Marsa basilip motor çalistirildiginda yag lambasinin
sönmesi gerekir.Motor çalistigi sürece yaglamanin
olup olmadigi motor yag göstergesinden takip
edilebilir.Motor çalisirken yag göstergesinde anormallik
görülürse motor hemen durdurulur.
SOĞUTMA SİSTEMİ
Su ile sogutma sisteminin bazi parçalari:
Radyatör,Vantilatör,Devirdaim pompasi,Termostat,
Hararet (isi) gösterici,Hararet (isi) müsiri,Ilave su kabi,
Fan motorudur.Radyatör, sogutma suyuna depoluk eder.
radyatörün altinda su bosaltma muslugu vardir.
Termostat silindir kapagi su çikisindadir. Motorun
sicakligini çalisma sicakliginda sabit tutar.Devirdaim
pompasi vantilatör kayisindan hareket alir.
Radyatördeki soguk suyu su kanallarina yollar.
Hava sogutmali motoru, su sogutmali motordan
ayiran bir diger özellik hava sogutmal
motorda radyatör ve su pompasinin olmamaisdir.
Vantilatör kayisi V seklindedir. Kayis gerginligi
1-1,5 cm civarinda olmalidir. Vantilatör kayisi hareketini
krank mili kasnagindan alir ve vantilatör kayisi devirdaim
pompasi ve alternatörü (sarj dinamosunu) çalistirir.
vantilatör kayisi koparsa motor hararet yapar.
Sogutma sisteminde su azaliyorsasilindir kapak
contasi arizali veya radyatör delik,radyatör kapagi
bozuk,radyatör hortumve kelepçeleri arizali veya
delik,kalorifer hortumlari delik veyatermostat arizali
olabilir.Motorun hararet yapmasinin
nedenleri:->Radyatör peteklerinin tikanmasi,->
radyatörde suyun azalmasi,->vantilatör kayisinin
gevsek veya kopuk olmasi,->termostatin arizali
olmasi,->motor yaginin azalmasi,->motor sogutma
suyu kanallarinin tikali olmasi,->uygun vites ve hizda
gidilmemesi,->otomatik fanin arizali olmasidir
Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde
olmalidir.Çok sicak motora rölantide çalisirken ilik ve
kiraçsiz su konur.Motor blugundaki su kanallari
pastan ya da kireçten tikanmis ise motor fazla isinir.
Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz
su olmasi gerekir.Su oldugu halde motor fazla isiniyorsa,
termostat arizalidir.Donmayi önlemek için radyatöre
antifriz ilave edilir.Termostadi sökülmüs motor,
gereginden soguk çalisir asinmalar artar ve verim
düser.Motorun çok sicak çalistirilmasi motoru
çekisten düsürür.Motor çok sicakken radyatöre
soguk su konursa silindir kapagi ve blok çatlayabilir.
Çok sicak bir motorda radyatör kapagi islak bir
bezle tutulup hafifçe gevsetilir ve buhar tamamen
atilinca radyatör kapagi açilir.Araçta isi (hararet)
göstergesi çalismiyorsa isi müsiri arizali olabilir.Motor,
çalistiktan sonra çalisma sicakligina gelmiyorsa kalorifer
hortumlarinda kaçak olabilir.Motor isisinin aniden
yükselmesinin sebebi kayis kopmasi olabilir.
MARŞ SİSTEMİ
Mars sistemi motora ilk hareketi verir.
Parçalari:
akü,-kontak anahtari,-mars motoru,-volan dislisidir.
Marsa basildiginda mars motorunun bediks dislisi
volanin üzerindeki dislilerle kavrasir ve volani döndürür.
Volan da kranki döndürerek, motora gerekli ilk hareketi
verir.Mars durumunda mars motoru hiç dönmüyorsa:
akü bitik,akü kutup baslari gevsek,akü kutup baslari
oksitli,mars otomatigi arizali,mars motoru sargilari
arizali ya da sigortasi atik olabilir.Motor çalisirken mars
yapilirsa volan dislidi, mars motoru ve mars dislisi zarar
görür.Marsa basildiginda mars motoru dönmez, korna da
çalmaz ise sorun aküde-kutup baslarinda olabilir.Akü baska
bir aküyle takviye yapilacaksa her iki akünün
(+) kutup baslari (+) kutup baslariyla, (-) kutup baslari ise (-) kutup
baslariyla birlestirilir. Her iki akünün de voltaji ayni olmalidir.
Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapilmaz.
Marsa basma süresi 10-15 saniyedir. Fazla basilirsa
akü biter.Mars yapildiginda tik diye bir ses gelip, mars
motoru çalismiyorsa akü kutup baslari gevsek olabilir.
Vantilatör kayisi hareketini volant kasnagindan alir ve
pervaneyi -devirdaim pompasini- sarj dinamosunu
çalistirir. Kayis koparsa vantilatör pervanesi -
devirdaim pompasi ve sarj dinamosu hareket.
ŞARJ SİSTEMİ
Sarj sistemi, motor çalismaya basladigi andan
itibaren aracin elektrik ihtiyacini karsilar
ve aküyü sarj eder.Sarj sisteminin parçalari:
alternatör,konjektör (regülatör),sarj lambasi,
vantilatör kayisidir.Alternatör, krank mili kasnagindan
vantilatör kayisi ile aldigi mekanik enerjiyi elektrik
enerjisine çevirir. Bazi araçlarda alternatör degil,
sarj dinamosu bulunur.Konjektör (regülatör),
alternatörün ürettigi elektrigin volt ve akimini
ayarlar. Aracin devri arttikça alternatörden
çikan akim ve voltaji ayarlar, tesisata ve
aküye gönderir.Sarj lambasi, sarj sisteminin
çalismadigini ikaz eder. Yani alternatör, konjektör
vs. arizasini belirtir.Bir araç için gerekli elektrik
enerjisini sarj sistemi saglar.Akü, motor
çalismazken isik ve özel elektrikli alicilatri besler.
Vantilatör kayisi çok siki ise alternatör yataklari
bozulabilir.Vantilatör kayisinin koptugu "ilk olarak"
sarj ikaz lambasindan anlasilir.Motor çalisirken
ayagimizi gaz pedalindan çekince far isiklari zayifliyorsa
akü zayiflamis olabilir.Motor çalistigi halde sarj
ikaz lambasi yaniyorsa vantilatör kayisi gevsek
olabilir ya da alternatör kablo baglantilari
gevsek veya alternatör kömürü asinmis olabilir.
Aracin durdurulup kontagin hemen kapatilmasi
gereken hallerden bazilari:- Sarj ikaz lambasinin yanmasi.-
Motordan ani bir sarsinti ya da ses gelmesi.-
Yag lambalarinin yanmasidir.Konjektör ayari
bozuksa akünün su kaybi çok olur.Araçta ampuller
sik sik patliyorsa veya akü su kaybi fazlaysa
veya konjektör arizali olabilir.Marsa basilip
motor çalistiginda sarj ikaz lambasi sönmelidir.
AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ
Aydinlatma sisteminde, sigortalar, kablolar,
farlar, park lambasi, sis lambasi, plaka lambasi,
gösterge lambasi, iç aydinlatma lambasi, bagaj
aydinlatma lambasi, gibi lambalar vardir.Ikaz
sisteminde, sinyaller, fren ikaz lambalari, geri vites
lambasi, korna bulunur.Her elektrik elemani gibi
araçlarda bulunan aydinlatma ve ikaz sistemi gibi
elektrikli devrelerde de:akü, kablolar, kablo baglantilari,
sigortalar, açma kapama dügmeleri ya da kollari,
ve alici olarak da ampuller bulunmaktadir.Bu sistemlerin
en önemli arizalari:kisa devre,kablo kopuklugu,akü
bitmesi,akü kutup basi oksitlenmesi veya akü kutup
basi gevsekligi,ampul yanmasi,sigorta atmasi,anahtarlarin
arizalanmasidir.Fren müsiri ikaz sisteminin
bir parçasidir.Farlardan bir kismi ya da hiçbiri
yanmiyorsa, sigortasi atik olabilir.Flasör arizalaninca
sinyal lambasi yanmaz.Sigortalar atiksa bunun
yerine ayni amperde sigorta takilir.
Far anahtari bozuksa farlar yanmaz.Isi göstergesi
çalismiyorsa, isi göstergesi müsiri arizali olabilir.
Aracin fren lambalari yanmiyorsa, fren müsiri arizali
olabilir.Fren lambalarindan biri yanmiyorsa,
yanmayan lambanin ampulu yanmis olabilir.
Farlarin bakimi yapilirken, far ayari yapilir.
Farlardan biri sönük yaniyorsa far kablo
baglantisi gevsemis veya paslanmis olabilir.
Sigortanin görevi, kisa devre oldugunda sistemi korumaktir.
GÜÇ AKTARMA ORĞANLARI
Güç aktarma organlari sirasiyla:
Debriyaj, vites kutusu, saft, diferansiyel,
akslar, tekerleklerdir.Difarensiyelin görevi,
gücü arttirmak, kendine gelen hareketi 90
derece kirip akslar yardimiyla tekerleklere
iletmek, virajlarda içteki tekerlegi az, distakini fazla
döndürerek kolay ve rahat viraj almayi temin etmektir.
Kavrama (debriyaj) motorla vites kutusu arasindaki irtibati
keserek vites degistirme olanagi saglayan aktarma organidir.
Akslar, diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler.
Vites kutusu, aracin hizini ve gücünü ayarlar.Araç
hareket halindeyken ayagimiz debriyaj pedali üzerinde
devamli durursa debriyaj balatasi asinir.Aracin ilk
çalismasi esnasinda bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj
pedalina sonuna kadar basmanin faydasi vardir.
Debriyaj balatasi yaglanirsa debriyaj kaçirir. Debriyaj
teli koparsa araç vitese geçmez.Vites degistirirken
debriyaj pedalina basilir.Araç geri vitese takilmak
istendiginde takilmiyorsa, debriyaj pedalindan
ayak çekilip yeniden basilir.Aktarma organlarinda yag
olarak, disli yagi kullanilir.Vites degistirirken ses geliyorsa,
debriyaja tam basilmamistir.Ani ve sert durus
kalkis yapmak debriyaj balatasini siyirabilir.Vites
kutusu bakimi yapilirken yaga ve yag kaçagina dikkat edilir.
LASTİKLER
Lastiklerin yeri, her alti ayda bir ya da her
10.000 km'de yer degistirilerek asinmalar
denklenmelidir.Lastiklerdeki agirlik dengesinin bozuklugu
demek olan balans olusursa araçta titresim olusur.
Bu titresimler en çok direksiyon simidinde hissedilir.Lastik
degistirilirken kriko takilinca el freni çekili olmalidir.
Lastiklere normalden az hava basilirsa lastikler sürekli
olarak ortadan asinirlar ve araç titrer. Aracin
lastikleri araca binilecegi zaman kontrol edilir.Dubleks
lastik iç lastigi olmayan lastiktir.Karli havalarda
zincir çekici tekerlerin ikisine de takilir.Isinmadan dolayi
lastik hava basinci artmissa hiçbirsey yapilamaz.
Latiklerin üzerindeki rakamlar lastik ebatlerini belirtir.
Bir tekere dubleks, diger tekere samyelli lastik takilirsa
araç bir tarafa çeker.Bijonlarin temizligi kuru bezle yapilir.
FRENLER
Araçta el freni duran araci sabitlemek için kullanilir.
El freni kopmus ise el freni tutmaz. El freni çekili
durumda unutulup yola devam edilirse kampanalar
isinir ve fren tutmaz.Araç üzerinde 3 tip fren bulunur:-
Motor freni (kompresyon freni)-Ayak freni-El freniAyak freni
3 tiptir:-Hidrolik fren-Havali fren-Karma frenFren
sisteminin bazi parçalari sunlardir:-Fren pedali-
Merkez pompasi-Fren borulari-Tekerlek silindirleri-
Fren diski-Fren balatasi-Kampanalar-Fren ayar
sistemleriHavali frenli bir araçta üsttekilere ilaveten
hava tüpü ve kompresör bulunur.ABS frenin avantajlari,
frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmamasi ve
fren mesafesini kisaltmasidir.Fren yapilmasina ragmen
aracin hizi azalmiyorsa, fren hidroligi yok veya azalmis
hatta fren ayarlari gecsek olabilir. Fren sistemine yag
sizmis olabilir. Fren sisteminde kaçak olabilir.Soguk
havalarda el freni çekil durumda birakilirsa fren
balatalari donarak yapisir.Fren sisteminde hidrolik
azalmissa hidrolik yagi ile takviye edilir.Ayak frenine
basildiginda ön ve arka tekerlekler birlikte durur.Araç
çalisiyor fakat hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir.
Aracin kampanalari asiri isinmissa fren ayarlari bozuk
olabilir.Ön lastiklerin biri yeni biri eskiyse frenlerken
araç bir tarafa çeker.Westinghouse tipi frenli bir arabada
hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren tutmaz.
Hava frenli araçta hava basinç göstergesi basinç
göstermiyorsa araç oldugu yerden kaldirilamaz.
ÖN DÜZEN SİSTEMİ
Ön düzen sistemi, aracin dönüsünü saglar. Direksiyon
simidi, direksiyon mili, sonsuz disli, sektör disli, rot,
egri rot, kisa rot, rotbasi bu sistemin bazi parçalaridir.
Direksiyon kutusu yagi kontrol edilmelidir. Araçta çekme,
gezme vs. varsa servise gidilmelidir.
Kamber/ Kaster/ King-pim/ rot ve direksiyon
kutusu ayarlari gibi ayarlari vardir. Ayarsizlik ve
dislilerin asinmasi, direksiyon boslugu artirir.Ayrica
rot baslarinin asinmasi ile direksiyon kutusu
arizalari da direksiyon boslugunu artirir.Ön düzen
ayarlari bozuksa ön lastikler içten ve distan asinir.
Direksiyon zor dönüyorsa lastik hava basinci normalden azdir.
SÜSPANSİYON SİSTEMİ
Süspansiyon sistemi, araç tekerlerinin aracin
sasi ve gövdesiyle birlestirildigi sistemdir.
Yaylar (helezon yay), yaprak yaylar (makaslar)
ve amortisörlerden olusur.Helezon yaylar
otomobil türü araçlarda makaslar ise genellikle
agir hizmet araçlarinda kullanilir.Yaylar, yoldan
gelen darbe titresimleri üzerine alir.
Yaylarin salinimini amortisör kontrol eder.
BAKIMLAR
Günlük bakimda motorun yagina, suyuna, fren
hidroligine, yakitina, lastik hava basinçlarina,
isik ve ikaz sistemlerine bakilir.Haftalik
bakimda vantilatör kayisi gerginligi, akü bakimi
yapilir.Akü bakimi yaparken akü dis yüzeylerinin
ve kutup baslarindaki oksitlerin sodali su ve
sicak su ile temizlenmesine, plakalarin 1 cm
üzerine kadar saf su ilave edilmesine, eleman
kapak deliklerinin açik tutulmasina, kisin
akü donmasin diye akü tam sarj ettirilir,
dijital göstergeli araçta asla akü takviyesi
yapilmaz.Akü kendiliginden bosaniyorsa akünün
üst kisminda pislik birikmistir.Kisa devreden
dolayi yangin olursa akü kutup baslari çikarilir.
Akü 2 kutp basi arasinda her iki kutup basina degen
bir madeni parça konsa akü kisa devre olup patlar.
Yagli tip hava filtresinin bakimi yapilirken sökülen
parçalar gaz yagi ile temizlenir.Yeni bir araçta
0-2000 km arasi ilk kullanim süresine rodaj denir.
Rodaj süresi çalisan parçalarin birbiriyle alisma
süresidir. Rodaj süresince asiri sürat yapilmaz,
ani durus kalkis yapilmaz, motor tam güç
konumunda çalistirilmaz, uzun süre sabit hizda gidilmez
DİZEL MOTORLARA AİT BAZI BİLGİLER
Dizel motorlarda silindire sadec hava doldurulur
ve yanma sikistirilmis havanin üzerine
enjektörden yakit püskürtülmesiyle saglanir.
Dizel motorlarin yakit sisteminde günlük yaplacak
islerden biri mazot-su ayiricisi veya filtre ya da
yakit deposundan yakit sisteminin suyunun
alinmasidir.Dizel motorlarda yanma enjektörden
yakit püskürtmekle olur. Enjektörler kendilerine
enjeksyon pompasindan gelen mazotu
silindirlerdeki sikistirilmis havanin içine püskürterek
yanmayi saglarlar.Enjeksyon pompasi, besleme
pompasi ile depodan gelen yakiti basinçli olarak
enjektörlere yollar.Dizel motorun çalismamasinin
bir nedeni, hava yapmis olmasidir. Hava yapmanin
nedenleri:-yakitin bitmesi,-boru ve rekorlarin
gevsemesi,-yakit borularinin sökülmesi,
-filtrenin temizlenmesi veya degismesidir.
Dizel motorlarda egzost dumani siyah çikiyorsa
yakit pompasina, enjektöre ve hava filtresine
bakilir. Ayrica dizel motorlarda mars yapildiginda
mars motoru dönüyor ancak motor çalismiyorsa yakit
filtresi de takili olabilir.Özellikle soguk havalarda
dizel motoru kolay çalistirabilmek için kizdirma bujileri kulanilir
Gönderen MAKBULE MARMARA zaman: 16:41
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder